TRU opent debat met label ‘women-owned business’

Het certificaat komt niet zomaar je kant opwaaien als vrouwelijke CEO, het gaat ook over visie, doorzetting en innovatie.

Afbeelding over TRU opent debat met label ‘women-owned business’

 

GENK, 19 november 2024 – Erkenning van vrouwelijk eigenaarschap en meer kansen creëren. Dát is het doel van het ‘women-owned businesses’-certificaat– in België nog vrij onbekend. CEO Vanessa Morini van TRU Global Solutions, specialist in cleanroom cleaning, vroeg het certificaat aan bij organisatie WEConnect International en richt zo een spotlight op het belang van dit soort certificaten: “TRU gelooft heel hard in het ondersteunen van gelijkheid in zakelijke kansen. Dat dragen we nog extra uit met dit label.”

Dat Vanessa Morini zich sterk maakt voor onderwerpen als inclusie en diversiteit hoeft niet te verbazen. Als kind van Genkse immigranten was diversiteit de norm toen ze opgroeide. Al ziet de realiteit er vandaag vaak anders uit. “Onlangs zetelde ik nog in een panelgesprek over het topic. Daar ging het over quota halen op de werkvloer rond geslacht en nationaliteit. Ik ben van nature geen voorstander van quota omdat ik van het principe ‘de juiste vrouw of man op de juiste plek’ ben. Maar quota zijn wel broodnodig om mensen kansen te geven. Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat bedrijven die veel aandacht schenken aan diversiteit en inclusie, beter scoren op het vlak van talentbehoud, innovatie, omzet en bedrijfscultuur en zo een positieve impact genereren die verder reikt dan de bedrijfsmuren. Grote spelers zetten niet alleen sterker in op een inclusieve werkvloer, ze vragen dit ook van hun leveranciers. Omdat er nogal eens werd gedaan alsof een bedrijf geleid werd door een vrouw, zijn deze certificaten in het leven geroepen.”

CEO Vanessa Morini vroeg het label aan voor zowel TRU België als de vestigingen in Nederland en de VS. Dat het certificaat van women-owned business nog niet heel bekend is in ons land, verrast haar niet. “Het is een label dat overkomt uit het VK en de VS. En niet alleen dit soort certificeringen krijgen stilaan voet aan wal in de corporate wereld. Je hebt ook organisaties zoals ESDP voor het certificeren van minority-bedrijven. Ik had het onlangs nog met hun managing director Lushentha Naidoo over het belang van organisaties als ESDP en WEConnect International voor economisch empowerment van vrouwen wereldwijd. Let wel, het gaat nooit om positieve discriminatie, wél om het ondersteunen van gelijke kansen en eventuele samenwerkingen op te zetten met bedrijven die net als wij belang hechten aan diversiteit en inclusie.”

Meer dan woman-owned

Het label komt niet zomaar je kant opwaaien als je een vrouwelijke CEO bent. Vanessa: “De erkenning gaat evengoed over prestaties, betrouwbaarheid en innovatieve oplossingen. En hoe visie en doorzettingsvermogen een verschil maken in je dagdagelijkse bedrijfsvoering. Vanuit dat vertrekpunt vroegen we het label aan en konden we het in de wacht slepen. Mooi dat onze inspanningen om te streven naar diversiteit en inclusie opgemerkt worden.”