TRU ONTPOPT ZICH OOK IN DE VERENIGDE STATEN TOT EXPERT IN CLEANROOM CLEANING
VANESSA MORINI SLAAT HANDEN IN ELKAAR MET AMERIKAANSE PRODUCTONTWIKKELAAR
Opgericht in 2019, de beste Europese start-up in 2022 en straks voet aan de grond in Amerika. Het gaat hard voor TRU. Het bedrijf van Vanessa Morini legde zich van bij de start toe op de reiniging van cleanrooms en de bijhorende toestellen en materialen. Als enige in de Benelux. Die bewuste niche-strategie was een instant hit en levert nu ook een ticket op richting de Verenigde Staten. Voor haar overzeese avontuur zet Morini een joint-venture op met de gerenommeerde Pharma Resource Group uit Pennsylvania.
Even terug naar het begin, niet eens vijf jaar geleden. In het najaar van 2019 legde Vanessa Morini de laatste hand aan haar businessplan voor de oprichting van TRU. Met een achtergrond in de chemie en met twintig jaar ervaring op zak stelde ze vast dat bedrijven vaak niet de juiste knowhow aan boord hadden op het vlak van cleanroom cleaning. Ook traditionele schoonmaakbureaus bleven achter. Vanessa sprong in het gat en vulde daarmee vrijwel meteen een belangrijke behoefte in op de markt. TRU groeide vanaf dag één en had drie jaar later al meer dan 30 medewerkers op de payroll en een award voor beste Europese start-up op de kast.
100% ontzorgd
Intussen blijft de curve maar stijgen. In die mate dat TRU zijn internationale ambities opschroeft met een uitbreiding op Amerikaanse bodem. “Dankzij onze unieke focus onderscheiden we ons makkelijk van gewone schoonmaakbedrijven”, verduidelijkt CEO Vanessa Morini. “Bovendien worden de richtlijnen inzake de productieomstandigheden van medicinale en hightech producten wereldwijd alsmaar strenger. Logisch, want gebrekkige schoonmaak van ruimtes en materialen houdt substantiële risico’s in voor de gezondheid van medewerkers en eindgebruikers. Cleanrooms en equipment cleaning zijn dan ook geen standaardtaken. Wij beheersen dat vak apart als de beste. Daarom zetten we naast pure cleaning ook in op consultancy en vorming. Op basis van verregaande audits leggen we pijnpunten in procedures bloot en reiken we pasklare oplossingen aan. In de TRU Academy leiden we medewerkers van onze klanten op tot volwaardige experts. Allemaal met hetzelfde doel: bedrijven laten voldoen aan de strengste normen inzake kwaliteit, hygiëne, veiligheid en GMP, het kwaliteitsborgingssysteem voor de farmaceutische industrie. Zo schakelen ze contaminatierisico’s voorgoed uit, gaan ze elke audit met een gerust hart tegemoet en – last but not least – kunnen ze zich 100% focussen op hun kernactiviteiten. Maximale ontzorging dus. Ook wat betreft de praktische en administratieve opvolging. We werkten zelfs een eigen digitaal platform uit waarop elke schoonmaakhandeling nauwgezet wordt vastgelegd. Dat bespaart tijd, geld en misverstanden. Al die opgebouwde expertise geeft in de VS heel wat extra opportuniteiten. Want geen enkel ander land telt meer bedrijven die bezig zijn met de ontwikkeling van cel-, gen- en weefselengineering.”
Oude bekende
TRU bestormt Amerika via een joint-venture met de Pharma Resource Group (PRG), een wereldspeler in product development en complex technische consulting voor de farmasector. “Waar zij zich vooral concentreren op de binnenkant van productieapparatuur voor geneesmiddelen, richten wij ons op de buitenzijde”, vertelt Vanessa Morini. “Een heel complementair verhaal dus. Vooral onze gezamenlijke zin voor innovatie gaf mij snel een goed gevoel. Na heel wat gesprekken en onderzoeken, besloten we onze krachten te bundelen. In de eerste fase richten we onze pijlen op drie staten: Delaware, New Jersey en PRG-thuishaven Pennsylvania. Deze drie staten behoren in de VS tot de top vijf concentratiepolen in de lifescience industrie.”
Leuk Detail: de eerste contacten tussen TRU en PRG kwamen tot stand via Hans Van Hees, een oude bekende van Vanessa. “Toen ik in 2009 bij Janssen Pharmaceutica werkte, was Hans er General Manager. Door de jaren heen leidde hij verschillende divisies van de farmareus, zowel op de site in Geel als in API en consumerfabrieken in alle uithoeken van de wereld. Een begrip in de sector met een ongeëvenaard netwerk. Dat hij de voorzet gaf om TRU vooruit te helpen, beschouw ik als een eer. Ik ben Hans ontzettend dankbaar.”
Wringen
Bij TRU blijven ze dus vooruit kijken. Ligt het tempo niet té hoog? “Als je kansen ziet, moet je ze grijpen”, countert de energieke CEO. “Al ben ik de eerste om iedereen met beide voetjes op de grond te houden. Ik besef dat het opnieuw knokken wordt. Het kwaliteitsniveau in Amerika ligt een stuk lager dan in Europa en veel bedrijven hebben een eigen schoonmaakploeg. Anderzijds biedt dat heel veel perspectieven om net in die markt het verschil te maken. In België en Nederland werd de cleanroom cleaning business aanvankelijk ook beheerst door de grote schoonmaakbedrijven en toch wrongen we ons ertussen. En namen we de rol vrij vlug over. Enerzijds door de onophoudelijke aandacht voor kwalitatieve dienstverlening, anderzijds dankzij onze mensgerichte en laagdrempelige aanpak. De Truthentic approach, zoals wij het noemen. Authenticiteit gaat bij ons hand in hand met de drang naar innovatie en de wil om impact te creëren op zowel economisch als maatschappelijk niveau. Bij ons en straks ook in de VS.”
lees ook artikel in Made In